Als alles tegenzit en tegenvalt.


Begeleiding van tieners

 

Martijn (13) zit in de tweede klas van de middelbare school. Op de eerste leerlingbespreking in oktober, klagen veel docenten over zijn storende gedrag.
Ze zeggen dat er altijd wel iets met Martijn aan de hand is.
Dat ze voortdurend met hem bezig zijn. Onlangs werd hij uit de klas gestuurd omdat hij weigerde zijn voeten van tafel te halen.
Ook thuis lijkt hij maling te hebben aan regels en grenzen.


De verhalen van Martijn en Nina klinken misschien bekend in de oren. De tienerperiode is een tijd van veel veranderingen in het leven van tieners en dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn.
Niet alleen wordt er van school veranderd, ook sociale, emotionele en lichamelijke ontwikkelingen kunnen voor veel onrust zorgen.
Er worden ook veel eisen aan een tiener gesteld. Opeens wordt verwacht dat je zelf in de gaten houdt wanneer je huiswerk moet maken, dat het je zelf lukt om aansluiting te vinden bij een groep leeftijdsgenoten en dat je op de hoogte bent van zaken die te maken hebben met alles rondom vrije tijdsbesteding.


 

Nina (16) is de laatste tijd zichzelf niet meer. Ze wil zelfs niet meer uitgaan met haar vriendinnen en ligt thuis de hele tijd op bed. Ook op school is ze moe. Ze heeft geen energie, kan zich slecht concentreren en maakt zich zorgen over haar rapport. Haar huisarts kan geen lichamelijke oorzaak vinden, haar moeder denkt dat ze depressief is…..


Tieners maken allemaal wel eens mee dat er op zeker moment thuis of op school problemen opduiken. Soms gaan die problemen vanzelf weer over, soms ook niet.

Als ouders en docent probeer je zo goed mogelijk om die problemen op te lossen; even laten betijen, tolerant zijn, grenzen stellen, dingen uitpraten, straffen, nieuwe straffen bedenken… tot je het zelf ook niet meer weet.

Naar top van pagina

Wanneer tienerbegeleiding?


Begeleiding bieden aan tieners is niet moederen, maar juist ontmoederen en emanciperen.
Tieners begeleiden is hen baas maken over hun eigen ontwikkeling.
Voor jongeren (12-17 jaar) die vastlopen in hun leven bestaat er de mogelijkheid van begeleiding in de vorm van een aantal gesprekken met een jeugdtherapeut. In deze gesprekken wordt gekeken naar het probleem, de klacht en de relatie die de tiener hier zelf mee heeft. Doel is om de tiener te stimuleren zelf verantwoordelijkheid te durven nemen voor zijn of haar leven en de daarbij horende problemen en klachten te willen oplossen. Eventueel met behulp van ouders of docenten.

Naar top van pagina

Voor welke problemen en klachten is deze begeleiding geschikt?

Eigenlijk voor alle klachten en problemen die te maken hebben met niet lekker in je vel zitten, onzeker zijn, niet goed weten hoe je met leeftijdsgenoten kan omgaan etc. Te denken valt aan tieners met eetstoornissen, lieg- of steelgedrag, autoriteitsproblemen, depressieve gevoelens, missen van sociale vaardigheden, tieners die zich terugtrekken en niet meer uit de negatieve spiraal komen.

Naar top van pagina

Voor wie is deze training?

Als het niet meer lukt om contact met je kind te krijgen;
Wanneer de communicatie tussen de tiener en de ouders is vastgelopen, bestaat er de mogelijkheid tot mediation voor tieners en ouders.
In een aantal gesprekken (apart en gezamenlijk) wordt de communicatie tussen ouder en kind weer op weg geholpen.
Doel is dat ouder en kind weer willen luisteren naar elkaar, rekening houden met de mening van de ander en die respecteren.

Naar top van pagina

Naar startpagina